Co powinien wiedzieć klient solarium? Porady dla pracowników

Prowadzenie zakładu oferującego sesje w solarium to nie tylko postawienie lampy i zainkasowanie pieniędzy. To także - jeżeli nie przede wszystkim - dbanie o komfort, jak największe możliwe bezpieczeństwo i zadowolenie klienta. Wiemy nie od dziś, że promieniowanie ultrafioletowe jest przyczyną przyspieszonego fotostarzenia się skóry, oparzeń, czasem nawet poważnych chorób takich jak nowotwory skóry. Warto zatem zadbać o to, by klient korzystał z usług solarium w jak najrozsądniejszy sposób. Jak mu to ułatwić?

 

Porozmawiajmy o skórze

Każdy przed sesją opalania powinien wiedzieć, jakiego rodzaju jest jego skóra. Umożliwia to odpowiednie dopasowanie czasu opalania oraz specyfików ochronnych. Klasyczny podział wyróżnia sześć typów skóry. W uproszczeniu: cyfra jeden oznacza najjaśniejszą skórę, a sześć - najciemniejszą. Im "niższy" fototyp, tym jaśniejsza i bardziej podatna na oparzenia skóra. Pierwszym dwóm fototypom trudno się opalić, za to łatwo ze słońcem przesadzić. Jeśli zatem klientem jest ktoś o jasnej lub bardzo jasnej skórze, trzeba położyć szczególny nacisk na właściwą ochronę skóry podczas opalania, na przykład użycie odpowiednio mocnego, specjalistycznego balsamu czy kremu stworzonego właśnie do opalania się na solarium.

 

Ważne drobiazgi

 

Przed sesją w solarium nie powinno się używać dezodorantu czy perfum. Należy zmyć makijaż, a także zdjąć całą biżuterię. Związki znajdujące się w kosmetykach oraz ozdobach w kontakcie z intensywnym promieniowaniem UV mogą wywołać reakcję alergiczną. Pracownik solarium, który przyjmuje klienta na sesję opalania, powinien mu takich informacji udzielić.

 

Uwaga na znamiona

Niektórzy ludzie mają urodę, którą charakteryzuje między innymi duża liczba znamion. Zwykle są niegroźne, jednak nie oznacza to, iż nie należy ich obserwować. Osoby z licznymi znamionami nie powinny korzystać z usług solariów i raczej unikać długiego przebywania na słońcu. Jeśli już jednak tak się stanie, warto zalecić klientowi, jak zabezpieczyć znamiona (na przykład szczególnie silnym kremem z filtrem).

 

Klient powinien wiedzieć także, kiedy pójść ze znamieniem do lekarza. Zaniepokoić powinno, jeśli znamię ma nieregularne brzegi, kształt jest asymetryczny, nagle zmienia wielkość, jego barwa jest niejednolita lub można zaobserwować łuszczenie czy krwawienie.

 

Co za dużo…

 

Opalenizna jest dla wielu atrakcyjna, a samo opalanie sprawia przyjemność i wyzwala pozytywne emocje, dlatego też wielbiciele opalania nierzadko zapominają o umiarze i pojawiają się w solariach zdecydowanie zbyt często. Choć może się to wydać nierozsądnym ruchem z punktu widzenia biznesowego, warto dać znać zbyt entuzjastycznemu klientowi, że częste odwiedziny w solarium mają bardzo przykre konsekwencje.

 

Dokument to podstawa

Może się zdarzyć, że z usług solarium będzie chciała skorzystać osoba poniżej osiemnastego roku życia. Trzeba pamiętać o tym, że na mocy ustawy z 16 lutego 2018 roku jest to zakazane ze względu na kwestie zdrowotne. Warto zatem w razie wątpliwości sprawdzić dokument tożsamości klienta. Co więcej, w zakładzie powinno znaleźć się ostrzeżenie o szkodliwości korzystania z solariów i informacja o zakazie dla osób niepełnoletnich

Ważne adresy i linki

Ministerstwo Zdrowia - https://www.gov.pl/zdrowie/
Organizator kampanii - http://www.pzh.gov.pl/
Wykonawca - www.wesharemedia.pl
Facebook kampanii - https://www.facebook.com/UVJasnejakslonce
Instagram kampanii - https://www.instagram.com/uvjasnejakslonce/