Z UV nie ma żartów. Kilka wskazówek dla prowadzących solaria

Polacy są coraz bardziej świadomi ryzyka, z którym wiąże się opalanie. Przykładają większą wagę do przestrzegania zasad bezpieczeństwa, także podczas wizyt w solarium. Warto zaoferować im jak najlepszą jakość usług i pewność, że miejsce, w którym się znajdują, jest godne zaufania. Jak to zrobić?

 

Bezpieczeństwo przede wszystkim

 

Zacznijmy od podstaw. Należy pamiętać o tym, by pod ręką była dokumentacja dotycząca sprzętu. Klient może poprosić o jej udostępnienie, by przekonać się, czy wyposażenie solarium jest odpowiednio skontrolowane, regularnie poddawane serwisowaniu i zgodne z obowiązującymi wymaganiami.

 

Klient musi wiedzieć, że w lokalu starannie przestrzegane są zasady higieny. Z tego względu należy korzystać wyłącznie z ręczników, klapek czy czepków jednorazowych. Dobrze, by czekały one na klienta jeszcze nierozpakowane - wtedy ma pewność, iż na przykład ręcznik jest sterylnie czysty. Kabina musi być czyszczona po każdym użyciu. Wiele solariów korzysta z prostego rozwiązania - po wyczyszczeniu i zdezynfekowaniu kabiny pracownicy kładą w niej karteczkę, na której napisane jest, iż sprzęt został dokładnie wysprzątany. To swego rodzaju "certyfikat" czystości - sprawi, że klient poczuje się bezpiecznie.

 

Odpowiednie przygotowanie

Solaria powinny zaopatrywać klienta w odpowiedni krem do opalania lub stworzyć możliwość zakupienia go. Opalanie się bez kosmetyku z filtrem grozi rumieniem, poparzeniami czy szybkim fotostarzeniem się skóry, a także rozwojem poważnych chorób takich jak złośliwe nowotwory skóry. Większość klientów dobrze wie o tym, że powinni się zabezpieczyć - można im to ułatwić właśnie poprzez zaoferowanie odpowiednich kremów i balsamów.

 

Nie wszystkie kremy do opalania nadają się do używania na solarium. Balsamy, którymi smarujemy się na co dzień i kremy z filtrem, które świetnie sprawdzają się na przykład na plaży, niekoniecznie spełnią swoje zdanie na solarium. Mogą sprawić, że opalenizna będzie nieregularna, a także zostawić na sprzęcie tłuste, nieestetyczne plamy. Warto zatem w swojej ofercie mieć kremy, które będą na solarium odpowiednie.

 

Co więcej, niektóre kosmetyki i leki mogą spowodować, że klient będzie bardziej podatny na działanie promieni UV, dlatego dobrze, jeśli w solarium znajdują się ostrzeżenia - zarówno na temat szkodliwych skutków promieniowania UV, jak i przeciwwskazań do korzystania z kabin.

 

Niezbędne są także specjalne okularki, które zakłada się przed wejściem do kabiny solarium. Chronią one delikatną skórę wokół oczu i, przede wszystkim, same oczy. Ekspozycja oczu na promieniowanie UV grozi poważnymi schorzeniami, między innymi zaćmą fotochemiczną.

 

Żelazne zasady

Na koniec rzecz wcale nie najmniej ważna - prawo. Od 16 lutego 2018 w Polsce z solariów nie mogą korzystać osoby poniżej osiemnastego roku życia. Jeśli masz wątpliwości czy klient jest pełnoletni, nie wahaj się poprosić go o dokument tożsamości. W zakładzie w widocznym miejscu powinna znaleźć się informacja, że osoby niepełnoletnie nie będą obsługiwane. Kary za nieprzestrzeganie tych zasad są wysokie - właściciel solarium, które świadczy usługi nieletnim, może zapłacić od tysiąca do pięćdziesięciu tysięcy złotych kary.


 

Ważne adresy i linki

Ministerstwo Zdrowia - https://www.gov.pl/zdrowie/
Organizator kampanii - http://www.pzh.gov.pl/
Wykonawca - www.wesharemedia.pl
Facebook kampanii - https://www.facebook.com/UVJasnejakslonce
Instagram kampanii - https://www.instagram.com/uvjasnejakslonce/